Kayakhistory

zondag, november 08, 2009

Europe/Sfinx


After the split in 1982, Ton Scherpenzeel started a new band. Initially, this band played some live shows under the name Kayak. But the new songs that Ton had written, were different in style from Kayak. Therefore, they decided to give the band a new name: Europe. This band had nothing to do with the Swedish band of the same name, that scored a worldwide hit with "The Final Countdown". The Dutch Europe was not that successful... They released 3 singles and one LP.

The members of Europe: Ton Scherpenzeel (keyboards), Johan Slager (guitars), Bert Veldkamp (bass), Roger Wollaert (drums), and John Philippo (vocals). Singer Philippo sadly passed away in 2000.


The song "Right Before My Very Eyes" was the b-side of the single "Hideaway". It was not included on the LP, but it was a bonustrack on the cassette release (CD's were not invented yet...). Unfortunately, the Fonos CD does not have this song either...


In 1979, Ton Scherpenzeel and John Philippo already worked together; Ton produced the LP "Holy Cat" by John's band Sfinx.

8 Comments:

  • Bijzonder fraai overzicht! Ik meen hier zelfs nog een live opname te hebben liggen van Europe waar o.a. ook 'right before my very eyes' op staat.

    By Blogger Wilbert Philippo, at 7:34 p.m.  

  • Wilbert,

    In dat geval, wil je mij even mailen? Ik zoek me suf naar live-opnames uit de Europe-tijd!!!

    By Blogger Doefie, at 9:59 p.m.  

  • Weet je wat ik nou zo apart vind?
    Dat Hans overal als John genoemd staat.
    In Wikipedia en waar ik ook maar kijk naar info over Taurus, Sfynx, Europe en Kayak, overal noemen ze Hans John.
    Ik ken hem echter alleen als Hans Philippo.
    Hij was een geweldige gitarist ook trouwens.
    Heeft jaren in Hillegom gewoond, waar hij in 2000 overleedt, helaas.
    Kan iemand mij vertellen of John zijn pseudo was ofzo?

    By Anonymous Edith, at 3:08 p.m.  

  • Ha Edith,

    Ik gok dat hij John makkelijker vond voor buitenlanders? Hans klonk misschien te Hollands/moeilijk? Ik zal het eens proberen na te vragen...

    By Blogger Doefie, at 9:12 p.m.  

  • Weet je dat ik dat ook al dacht. Maar ik had echt geen idee dat hij in de muziekwereld voor John door ging haha. Maar Hans...Gans...nèè, dat klinkt niet echt haha.
    Ik ben benieuwd wat je als antwoord krijgt als je het navraagt, maar verwacht hetzelfde antwoord.
    Thanks alvast voor je moeite Doefie (toevallig, mijn achternaam is Doezie....LOL)
    Laterz,
    Edith

    By Anonymous Edith, at 9:29 p.m.  

  • Ik vond deze reacties hier. Er staat alleen een tijdstip bij en geen datum, dus geen idee hoe oud ze zijn. De doopnaam van Hans is 'Johannes' en roepnaam Hans. Hij vond 'Hans' te gewoon en besloot zich een artiestennaam aan te meten. Aanvankelijk was dit 'John Philipp'. Op zijn eerste solo single uit 1972 'living in our part of time' staat achter de titel (H. Phillipo) uitgevoerd door John Philipp. Volgens mij heb ik ook wel eens 'John P Philipp' voorbij zien komen. Zou best kunnen dat zijn tweede naam 'Peterus' is.

    Doelfie, je vroeg om je te mailen. Ik heb inderdaad hier ergens een live opname gemaakt in Sevenum van Europe.

    By Anonymous Wilbert Philippo, at 11:44 a.m.  

  • Hans Philippo, af en toe google ik hem. Heb een cd van Taurus, ooit van hem gekregen. Denk ik 1998. Leuke tijd met hem gehad.

    By Blogger Unknown, at 6:17 p.m.  

  • Vroeger in Hillegom gitaarles van Hans Philippo gehad. Pracht kerel. Zat meer enthousiaste verhalen over zijn artiestentijd te vertellen dan dat hij les gaf. Mooie tijd. Jammer dat hij er niet meer is.

    By Anonymous Rene, at 8:41 p.m.  

Een reactie posten

<< Home